Чем коварен этилированный бензин
ТЭС — сокращенное название тетраэтилсвинца. Вредное влияние на организм человека это соединение продемонстрировало на заводах «Этил корпорейшн» в первые же дни своего появления. ТЭС — летучее соединение, и его пары попадают в организм с вдыхаемым воздухом. Соединение этила со свинцом воздействует, прежде всего, на нервную систему, на головной мозг. При постоянном контакте с этим веществом, оно накапливается в паренхиматозных органах, таких, как почки и печень, в головном мозге.
В результате, у людей, работавших на предприятиях «Этил корпорейшн», появились нарушения психики и двигательной координации. Первые годы работы «этиловой корпорации» были омрачены инвалидностью и даже гибелью людей.
И дело здесь не только в ядовитости свинца. ТЭС, действовал двояко. Содержащиеся в этом веществе этиловые радикалы входят в состав этиленгликоля, медицинского (этилового) спирта, уксусной кислоты. Попав в организм, и отделившись от свинца, этиловые радикалы вели себя не столь безобидно, как может показаться на первый взгляд.
Хоть этилированный бензин и под запретом, некоторые мелкие заправки все равно торгуют им
Conclusion
Thus, by now after reading the article you must be aware of What is unleaded gas? Or say what is unleaded gasoline? what is unleaded 88 gas? what is premium unleaded gas? What is unleaded plus gas? As well as What is unleaded gas used for? And some of the other important points about unleaded gas. As unleaded gas is common gasoline used in most vehicles.
The full name for it is Regular unleaded gas (RUG) which was introduced in the ’70s and is a highly flammable fuel to use. Unleaded gasoline is referred to as a fuel having an octane rating of around 87. Unleaded gas environmentally friendly or safe for the environment as well as less dangerous for humans as well. So, we have successfully explained What is unleaded gas?
Is Unleaded gas the same as regular gas
What is unleaded gas?
Газохол по топливным характеристикам.
По официальным данным, для перехода на газохол E10 современный двигатель требует только перестройки карбюратора, а инжекторному, считается, вообще ничего не нужно. Но для перехода на газохол E20 необходима замена бензонасоса, топливного фильтра, системы впрыска, катализатора, топливного бака и магистрали, также рекомендуется заменить впускной коллектор и систему выхлопа. О чем это говорит? При сгорании спирта выделяется большое количество водного пара, а вода, как известно, самый универсальный в мире растворитель и корроидант. А уж при тех температурах, что в ДВС, вода убивает запчасти не из специального сплава мгновенно. Поэтому даже при 20% содержании спирта в топливе требуется такая огромная переделка двигателя. Но как так получается, что разница всего в 10%, а рекомендации так различаются? А очень просто. Если написано E10, то на E10 ваш мотор отходит свой год гарантии и не рассыплется, а на E20 точно сдохнет. Иногда это значит, что на E10 тот же агрегат проходит максимум два года. Иногда (если производитель действительно озаботился) — проходит столько же, сколько и на бензине.
Gasoline unleaded: понятие и значение
Gasoline unleaded is a type of fuel that is commonly used in automobiles and other vehicles. It is a type of gasoline that does not contain lead, which was once a common additive in gasoline, but is now known to be harmful to the environment and human health.
Unleaded gasoline has a higher octane rating than leaded gasoline, which means it is less likely to cause knocking in high-performance engines. It also has lower emissions and is better for the environment compared to leaded gasoline.
One of the main advantages of unleaded gasoline is that it allows for the use of catalytic converters in vehicles, which help reduce emissions of harmful pollutants. Catalytic converters cannot function properly with leaded gasoline, so the switch to unleaded gasoline has helped improve air quality in many areas.
Advantages of unleaded gasoline: |
---|
— Higher octane rating |
— Lower emissions |
— Better for the environment |
— Allows for use of catalytic converters |
In many countries, the use of leaded gasoline has been phased out or completely banned due to its harmful effects. Unleaded gasoline has become the standard type of fuel for most vehicles on the market. It is important for vehicle owners to use unleaded gasoline to protect their engines and reduce their impact on the environment.
Вред использования свинцового топлива
Использование свинцового топлива может иметь негативное воздействие на окружающую среду и здоровье людей
Вот несколько основных причин, почему важно избегать использования свинцового топлива:
- Загрязнение окружающей среды: Свинец, который содержится в топливе, выделяется в атмосферу в виде токсичных выбросов при сжигании. Эти выбросы могут загрязнять воздух и оседать на земле, водоемах, растениях и животных. Токсичные вещества, такие как свинец, могут накапливаться в почве и воде, вредить экосистемам и приводить к снижению качества воздуха.
- Воздействие на здоровье: Постоянное вдыхание свинцовых выбросов может негативно повлиять на здоровье человека. Свинец является ядовитым веществом и может вызывать серьезные проблемы со здоровьем, такие как нарушение нервной системы, повреждение почек и печени, проблемы с памятью и концентрацией внимания, а также повышение риска различных заболеваний.
- Повреждение автомобильных двигателей: Свинцовое топливо может накапливаться и оставлять отложения в двигателях, что может приводить к поломкам и снижению производительности. Отложения свинца могут вызывать коррозию и неправильное функционирование различных элементов двигателя, таких как катализаторы и детали системы сжигания.
Из-за этих и других негативных последствий свинцовое топливо было запрещено или ограничено во многих странах. Многие автомобили и другие транспортные средства сейчас работают на более экологически чистом бензине без свинца, который не только снижает вред для окружающей среды, но и улучшает безопасность и здоровье людей.
Will unleaded gas hurt my car?
“Use premium unleaded gasoline with a posted octane rating of 91 or higher. If the octane rating is less than 91, you could damage the engine and may void your vehicle warranty. They usually warn that using lower-octane gas could reduce performance and fuel economy.
What’s the difference between premium and unleaded gasoline?
If it is merely recommended then you can use premium or unleaded gasoline. The vehicle will run on unleaded without issue and won’t damage the engine though the performance will suffer slightly but not enough to really notice.
What does it mean to have premium fuel in your car?
Also, there is a sticker inside the fuel door that indicates the fuel requirements for your car. Vehicles that require premium fuel will have one that says “Premium Unleaded Fuel Only,” with a number that indicates the minimum octane rating.
Why is premium gas more dangerous than regular gas?
Simply stated, premium gas has a higher octane level than regular gasoline. The octane rating of gasoline determines how likely it is for engine combustion to occur at the wrong time.
Can you run a car on unleaded fuel?
The vehicle will run on unleaded without issue and won’t damage the engine though the performance will suffer slightly but not enough to really notice. If your vehicle is required to use premium fuel then you cannot use unleaded fuel and can only use premium.
Начало конца
Производителей ТЭС, которые больше полувека держали в бензиновых тисках планету
И важно было переломить влияние бензиновых магнатов на правящую верхушку. Первой Америка забила тревогу по поводу задымления воздуха, особенно ощущавшегося в городах-миллионерах. Страна, где автомобиль давно перестал быть роскошью и приобретается не на семью, а для каждого взрослого, где наличие транспортного средства ставят одним из условий приема на работу, должна была задуматься об экологии и здоровье людей
В 1972 году агентство EPA в Америке, занимающееся проблемами окружающей среды, запретило применять ТЭС в бензинах и создавать двигатели, рассчитанные на этилированный бензин. Производители подали на EPAв суд, но проиграли. С этого процесса начинается эпоха борьбы с тетраэтилсвинцом и этилированным бензином. С начала 1976 года, и последующие 10 лет велись разработки и исследования в области производства высокооктановых бензинов без тетраэтилсвинца, создавались новые двигатели.
Исследования показали, что содержание свинца в крови американцев в течение 18 лет, начиная с 1976 года, в результате запретительных мер, снизилось на 78 %.
ТЭС также обосновался и в стране Советов. Но в СССР на протяжении всех последующих лет велись исследования в области повышения октанового процента. И в бензин, содержащий ТЭС, в качестве предупредительной меры, добавлялся краситель. В СССР работа по отказу от применения ТЭС началась в начале 80-х и завершилась уже в новой России к 2000-му году. ЕЭС также в 2000-м году ввел запрет на использование этилированных бензинов, хотя некоторые европейские страны сделали это раньше. Европа ввела стандарты на бензин, допускавшие применение тех или иных марок, но допустимые стандарты год от года ужесточались.
Одной из альтернативных присадок в России стал ферроцен. Соединение менее токсичное, образованное в результате слияния железа и органического вещества с циклической структурой — циклопентадиена. Велись и ведутся работы по созданию эффективных присадок, повышающих октановое число без металла, поскольку металлы разрушающе действуют на двигатель.
Замечено, что повышают октановое число метиловый и этиловый спирт, но добавление спирта в бензин — удовольствие не из дешевых.
Планы и перспективы использования «безсвинцового бензина»
Безсвинцовый бензин, также известный как gasoline unleaded, представляет собой вид топлива, в котором содержание свинца не превышает допустимых норм.
Планы и перспективы использования «безсвинцового бензина» являются актуальной темой в современном мире, в связи с усиливающимся воздействием автомобильного транспорта на окружающую среду и здоровье человека.
Основные планы и перспективы использования безсвинцового бензина включают:
- Сокращение загрязнения окружающей среды. Свинец, содержащийся в традиционном бензине, является токсичным и может наносить вред как экосистеме, так и живым организмам, включая людей. Безсвинцовый бензин помогает снизить выбросы вредных веществ и улучшить качество воздуха.
- Защита здоровья населения. Свинец в традиционном бензине может иметь негативное влияние на дыхательную и нервную системы, поэтому использование безсвинцового бензина способствует улучшению здоровья людей и снижению риска возникновения серьезных заболеваний.
- Соответствие международным стандартам. Многие страны и международные организации устанавливают нормы на содержание свинца в бензине. Использование безсвинцового бензина помогает гармонизировать требования и обеспечивать соответствие международным стандартам экологической безопасности.
- Стимулирование развития «зеленых технологий». Развитие безсвинцового бензина и его использование требует инновационных решений и технологий. Это создает возможности для развития экологически чистых и эффективных автомобильных двигателей, а также разработки альтернативных источников энергии.
В заключении, использование безсвинцового бензина имеет множество планов и перспектив. Оно позволяет снизить негативное воздействие автомобильного транспорта на окружающую среду и здоровье людей, обеспечивает соответствие международным стандартам, а также стимулирует развитие экологически чистых технологий и источников энергии.
Почему «Unleaded fuel only» так важно?
Вы наверняка много раз видели знаки на заправках с надписью «Unleaded fuel only» или «Только безсвинцовый бензин»
Но почему это так важно? Ответ на этот вопрос кроется в химическом составе топлива и его воздействии на автомобильные двигатели
Безсвинцовый бензин, также известный как неэтилированный бензин или нормальный бензин, содержит очень мало или вообще не содержит свинца. Ранее, свинец использовался в бензине для повышения его октанового числа, что улучшало его качество и эффективность во время сжатия в цилиндрах двигателя. Однако с выявлением негативных воздействий свинца на окружающую среду и здоровье людей, было принято решение запретить его использование.
Свинец, являясь тяжелым металлом, имеет токсичный эффект на организм человека при вдыхании или попадании в организм через пищу и воду. Он может приводить к повреждению нервной системы, нарушению развития мозга и к появлению различных заболеваний. Кроме того, свинец загрязняет почву и воду, вредит растительности и микроорганизмам.
Поэтому использование свинцового бензина было запрещено, и сейчас большинство автомобилей предназначены для использования только безсвинцового бензина. Если вы нарушите это правило и заправите автомобиль свинцовым бензином, то можете столкнуться с серьезными проблемами.
Свинец откладывается на поверхности клапанов, поршней и внутренних стенок цилиндров двигателя. Это приведет к повышенному трению и износу деталей, а также к появлению неполадок в механизмах и ухудшению работы двигателя. Может возникнуть перегрев двигателя, появление забитых фильтров и проблемы с системой смазки.
Кроме того, использование свинцового бензина может привести к неправильной работе датчиков и снижению эффективности работы системы управления двигателем. Это может привести к появлению ошибок, ухудшению динамики и увеличению расхода топлива.
Таким образом, использование только безсвинцового бензина является необходимым условием для нормальной и безопасной работы автомобильного двигателя. При обнаружении знака «Unleaded fuel only» на заправке, убедитесь, что вы заправляетесь правильным топливом, чтобы избежать возможных проблем и повреждений двигателя.
Regular 87 Octane Gasoline
Regular is a term given to the lowest octane fuel offered at gas stations. The “regular” designation is related to the cost of the fuel, which is directly related to the octane level.
Octane is a measure of the quality of the fuel, its burning efficiency in a gasoline engine, and the performance it offers the engine. Most gas stations offer Regular, Mid-grade, and Premium fuels.
Lower octane fuel such as Regular 87 is a less stable and burns unpredictably in high compression high-performance engines. 87 Octane does not provide the same power and performance as higher octane fuels.
The instability of low octane fuels can result in uncontrolled or spontaneous ignition of the fuel in the engine cylinders resulting in significant damage to high-performance engines over time.
Many cars using computer-controlled ignition can adjust timing and sparking to limit spontaneous combustion, but it results in higher emissions and lower engine efficiency.
Regular gasoline is usually cheaper than the other grades or octanes of fuel sold at gas station pumps.
FAQ
What Is Unleaded Plus Gas?
There exist standard as well as plus gasoline gas, where the standard unleaded gas has an octane rating of around 95 the plus or say the unleaded plus gas has an octane rating of 98. And due to the higher octane rating, the fuel can burn down more efficiently and deliver more power to the vehicle or car to work swiftly.
Can I Put Unleaded Gas In My Car?
Yes, you can use or put unleaded gas in your car having an octane rating of 87, where it is recommended not to put a lower octane rating car as it hampers your working efficiency of the car. Thus, for more power and efficiency you can use Mid-Grade Fuel with 88 to 90 octane rating as well as Premium Fuel with 91 to 94 octane rating as they will not reduce performance and fuel economy.
What Is Unleaded Gas Made Of?
This premium unleaded gas is created from crude oil and is a combustible substance. It is also known as “high octane gas.” Moreover, this gas keeps the engine clean and produces less pollution as it carries detergent additives. Further, it is a by-product of crude oil and also does not contain any lead component in it, which in all makes this unleaded gas environmentally friendly or safe for the environment as well as less dangerous for humans as well.
What Is Unleaded Gas Used For?
The unleaded gas is typically used in cars and vehicles which in all lessen down the engine bang and also improve fuel octane levels and the efficiency of the vehicle. So, it provides the power that is needed by the car to move on. Thus, the use of unleaded gas is in the card as well as trucks or vehicles to provide them more power and efficiency to work.
What Are The 3 Gas Types?
The 3 gas types or say the three different octane ratings of fuel as follows:
- Unleaded Fuel with 87 octane rating
- Mid-grade Fuel with 88 to 90 octane rating
- Premium Fuel with 91 to 94 octane rating
Is Regular Gas Leaded Gas?
Unleaded gas (regular)
The most commonly used fuel for vehicles is regular unleaded gasoline (RUG). It does not have any lead compounds, which makes it better for the environment and less hazardous to your health.
What Happens If I Put Regular Gas Instead Of Unleaded?
However, remember this: when a premium fuel engine runs on regular fuel, there’s a risk of combustion of the fuel mix before the spark plug even lights up. This causes a phenomenon called knocking, which is likely to damage the engine and originate a car accident.
which is cheaper leaded or unleaded petrol
It is difficult to make a general statement about whether leaded or unleaded gasoline is cheaper as the price of gasoline can vary greatly depending on location, taxes, and market conditions. In most places, unleaded gasoline is cheaper than leaded gasoline, but this is not always the case. It’s best to check the prices at local gas stations to see which type of gasoline is more cost-effective for you.
It’s important to note that in most countries, leaded gasoline is banned for road usage and it’s not available for sale as leaded gasoline is not environment-friendly and also it can cause health hazards.
Преимущества Gasoline Unleaded
1. Защита окружающей среды:
Бензин без свинца считается более экологичным, так как при сгорании не выделяются вредные вещества, такие как оксиды свинца. Это помогает уменьшить загрязнение воздуха и негативное воздействие на окружающую среду.
2. Повышение эффективности двигателя:
Gasoline Unleaded имеет более высокий октановый рейтинг по сравнению с обычным свинцовым бензином. Это позволяет двигателю работать более эффективно и производить большую мощность при сжигании топлива.
3. Увеличение срока службы двигателя:
Отсутствие свинца в бензине также снижает риск повреждения двигателя. Свинец может приводить к износу и повреждению различных компонентов двигателя, таких как клапаны и поршни, что может сократить срок его службы. Gasoline Unleaded позволяет увеличить срок эксплуатации двигателя.
4. Совместимость с современными автомобилями:
Многие современные автомобили оборудованы катализаторами, которые работают эффективно только с бензином без свинца. Использование Gasoline Unleaded гарантирует правильное функционирование катализатора и позволяет автомобилю работать с наибольшей эффективностью.
5. Широкий ассортимент доступных опций:
Рынок предлагает различные варианты Gasoline Unleaded, начиная от регулярного (Regular) и заканчивая премиальными (Premium), что дает возможность автовладельцам выбирать оптимальное топливо, соответствующее требованиям и особенностям каждого конкретного автомобиля.
Итак, преимущества Gasoline Unleaded состоят в его экологической безопасности, более высокой эффективности работы двигателя, увеличении срока его службы, совместимости с современными автомобилями и широком ассортименте доступных опций.
Can Premium Gas Damage My Car Engine?
You could cause engine damage if you use the wrong fuel in your vehicle. For example, if you were to put diesel fuel in a gas engine or vice versa, you can expect a lot of problems. The same isn’t necessarily true of using the wrong octane.
However, car engines are designed to run on a particular fuel octane. You might think you are doing good by upgrading to premium fuel, but that’s not necessarily the case. You could do more harm than good.
On the other hand, it would be worse to run a lower octane fuel in a car that requires premium. Your engine needs this extra protection to run properly if that’s what the automaker recommends. You shouldn’t deviate from these guidelines unless you want decreased performance and possible engine failure in the future.
Is it OK to mix gas types?
Yes. It is fine to mix different types of gasoline in your car. However, if you combine two different types of gasoline, it will result in an octane level in the middle of these. If your car is made to run on premium fuel, and you mix it with regular, you can notice some issues, though.
What happens if I accidentally put the wrong gas in my car?
If you put unleaded gasoline in a car that requires premium fuel, the car can run poorly in the worst case if you drive carefully. You may notice a loss of power and acceleration, as well as increased fuel consumption. However, if you accidentally put gasoline in a diesel car, you shouldn’t start the engine at all as it can lead to severe damage.
What happens if you accidentally put unleaded in a premium car?
If you accidentally put unleaded in a car that requires premium fuel, you may notice that the car doesn’t perform as well as it usually does. The engine may run a little rough, and you may notice decreased power and torque. If you do this by mistake, drive your car carefully until you refill the car with premium fuel.
Is 87 octane the same as unleaded?
Yes. 87 octane is the same as regular unleaded gas. Octane above 91 is usually considered premium gasoline. The octane rating of a fuel is a measure of its ability to resist “knocking” or “pinging” during combustion.
When was unleaded gasoline introduced in California?
It seems Chevron introduced unleaded gasoline in California in late 1970 or early 1971 per this advertisement in the Santa Cruz Sentinel, dated 11/17/1970. Quote: “Chevron Unleaded Is for those 71 cars designed for lower octane unleaded gasolines” – njuffa Apr 26 ’17 at 9:13
What’s the difference in octane between CNG and propane?
Propane has a high octane rating of 104, in-between Compressed Natural Gas (CNG) (130) and regular unleaded gasoline (87). Refueling a propane vehicle is similar to filling a gas grill tank; the time it takes is comparable with that needed to fill a CNG, gasoline or diesel fuel tank.
Where does the lead in gasoline come from?
Note in this wiki that while TEL production has almost ceased in the US and Europe, it is being produced in China for local fuel sales. First, to be clear, lead is an additive and doesn’t occur naturally in gasoline.
What is the difference between leaded and unleaded gasoline?
1.Leaded petrol contains lead additives while unleaded petrol doesn’t. 2.Leaded petrol creates more pollution than unleaded petrol. 3.Leaded petrol poses more of a health risk than unleaded petrol. 4.Unleaded petrol is available for public consumption while leaded petrol is banned.
Is regular gas the same as unleaded gas?
Regular Unleaded Gas. Both are made from the same raw material, however premium and regular unleaded gasoline differ in several ways. Being aware of these differences and their effects on car performance is the first step to making a well-informed choice when buying fuel.
is my car leaded or unleaded?
The best way to determine if your car requires leaded or unleaded gasoline is to consult the owner’s manual or check the vehicle’s fuel filler cap or door. It should have a label that indicates the recommended fuel type.
If you don’t have the manual or the label is not clear, you can check the model and make of your car online, most of the vehicle’s manufacturers have a list of their vehicles and the type of fuel they use on their websites.
As a general rule of thumb, vehicles manufactured before the 1980s are more likely to require leaded gasoline, while vehicles manufactured after that time are designed to run on unleaded gasoline. However, it’s always best to check the manual or the label to be sure.
It’s also worth noting that some countries have banned the use of leaded gasoline for road usage, if you are living in such country, the gasoline stations will only sell unleaded gasoline.
Как это влияет на двигатель автомобиля?
Использование бензина без свинца прикреплено к ряду плюсов и минусов, когда речь идет о воздействии на двигатель автомобиля. Наиболее очевидным преимуществом является то, что забортный каталитический конвертер на автомобиле может работать более эффективно, поскольку свинцовые отложения могут снизить его работоспособность.
Однако, следует помнить, что есть ряд недостатков в использовании бензина без свинца:
- Меньше энергетическая плотность: бензин без свинца обладает ниже энергетической плотностью, что может привести к снижению мощности автомобиля.
- Хуже смазывание: свинец добавляется в бензин как лубрикант, благодаря которому можно уменьшить износ деталей двигателя. Отсутствие свинца может увеличить трение в двигателе и ускорить изнашивание его деталей.
- Высокая токсичность: бензин без свинца может быть вреден для здоровья и окружающей среды, поскольку при его сгорании выделяются вредные вещества, такие как оксиды азота.
В целом, использование бензина без свинца не является положительным или отрицательным фактором для двигателя автомобиля. Все зависит от его конструкции, способов езды и других обстоятельств.
What is Regular Gas?
Regular gasoline, commonly referred to as “regular unleaded gasoline,” is the type of gas that automobile manufacturers primarily recommend for their vehicles. It contains lead additives, which enhance the energy potential of the fuel and, in the past, was commonly used. Today, almost all regular gas contains an octane rating of about 87, which signifies the fuel’s knock resistance.
The Environmental Protection Agency (EPA) has set certain standards for gasoline, with regular gas conforming to the lower octane rating of 87. The standard 87-octane rating is suitable for cars with a regular engine, as it is the least expensive type of fuel on the market, making it a popular choice for many car owners.
What Is Unleaded Gas?
Unleaded gas is common gasoline used in most vehicles. Further, it is a by-product of crude oil and also does not contain any lead component in it, which in all makes this unleaded gas environmentally friendly or safe for the environment as well as less dangerous for humans as well.
The full name for it is Regular unleaded gas (RUG) which was introduced in the ’70s and is a highly flammable fuel to use.
Moreover, Unleaded gasoline is refed to as a fuel having an octane rating of around 87. Whereas per the DOE, there exist three different octane ratings of fuel as follows:
click here – What Is Subrogation In Insurance?
- Unleaded Fuel with 87 octane rating
- Mid-grade Fuel with 88 to 90 octane rating
- Premium Fuel with 91 to 94 octane rating
Unleaded vs. premium gas: What’s the difference?
With the exception of diesel fuel, all gasoline sold at gas stations is some form of unleaded gas. The different unleaded fuel options you see at a gas station include regular, midgrade, and premium gas, all of which have different octane levels.
Octane levels explained
The octane rating of different fuel types measures fuel stability, and fuel grades with higher octane ratings have greater fuel stability. Both spontaneous and controlled explosions occur in an engine. However, spontaneous combustion creates pressure that can disrupt and damage engines. Octane ratings measure the fuel’s ability to resist or reduce this spontaneous combustion damage, which is often referred to as “engine knocking.” Although newer-model cars have features to prevent engine knocking, higher octane fuel may also improve engine performance, fuel efficiency, and reduce CO2 emissions.
When selecting fuel options at a gas station, you’ll generally see three separate numbers between 87 and 94 listed on the pumps. This number refers to the octane rating of the gasoline. All three of these options are unleaded gasoline, though each falls into one of the following specific categories:
-
Regular: The lowest octane fuel that’s generally labeled as 87
-
Midgrade: The middle range of octane fuel that’s generally labeled as 89 or 90
-
Premium: The highest range of octane fuel that’s generally labeled between 91 and 94
You may also see a pump labeled with the number 88, so you should know how unleaded 88 differs from unleaded 87 and 89. Unleaded 88 simply contains more ethanol than unleaded 87 gasoline. Unleaded 87 typically has 10% ethanol, while unleaded 88 has 15% ethanol. Unleaded 88 can be used in many modern vehicles, but it shouldn’t be used elsewhere.
Which gas should you choose for your engine?
All vehicle manufacturers either recommend or require the use of an unleaded gasoline with a specific octane level. Most manufacturers list this information in the owner’s manual. Many vehicle engines are designed to run on regular gasoline, but some manufacturers recommend midgrade or premium gasoline. Choosing the correct gas for your vehicle helps your engine run optimally.
What is unleaded gasoline?
Unleaded gasoline is a fuel that is made from petroleum by distilling it into different compositions. The resulting gasoline mixture has high detonation characteristics during compression. A critical compression level provokes self-ignition before a spark from the spark plug occurs. In other words, detonation occurs too early, which increases the wear of pistons and cylinders, loads the connecting rod and piston group, and leads to an increase in temperatures, due to which the engine overheats.
The parameter that determines the degree of compression at which detonation occurs is called the octane number. Gasoline obtained immediately after oil refining has an octane rating of 56-60. Such fuel is unsuitable for a car.
The addition of special environmentally friendly additives from alcohols and ethers to the fuel helps to increase this indicator. Such gasoline is called unleaded. It is safe for the environment and humans practically does not clog the car catalyst, and is actively used all over the world.
Unleaded fuel comes in various grades, depending on the octane number.
Unleaded Gasoline
Unleaded gasoline was the world’s answer to the dangerous pollutants produced by burning leaded fuels. Unleaded gasoline does not contain tetraethyl lead and has become the standard fuel available at gas stations today.
The change to unleaded gasoline took more than 50 years to complete since the change had to be phased in. Vehicle engines designed to run on leaded fuel could not run on unleaded fuel.
This required leaded fuel to be available until the old cars running leaded fuel were no longer being used. Car manufacturers needed time to produce enough new generation engines for the new unleaded fuel.
At the same time that the negative effects of leaded fuel were being discussed, new environmental controls regarding the emission of other harmful gases from cars came under the spotlight.
New environmental controls required cars to be fitted with catalytic converters to reduce harmful emissions. Catalytic converters do not work with leaded fuels, which was another motivation for car manufacturers to switch to engines designed for unleaded fuel.
What is Unleaded Gas?
Unleaded gasoline is a type of gasoline that does not contain lead. Until leaded gas was phased out in the late 1970s, it was the common gasoline fill-up at the gas station. However, due to the environmental damage associated with lead, the EPA took measures to remove leaded gasoline from the market, and thereby, unleaded gasoline became the primary type used.
Unleaded gasoline was introduced as an alternative to leaded gasoline since it was discovered that lead in gasoline could cause a variety of health and environmental problems. Unleaded gasoline has an octane rating of 87 to 93 and is suitable for engines that require high-octane fuel. Unleaded gas is also better for the environment since it does not release lead into the atmosphere.
Premium Gasoline 92 Octane
Premium gasoline is typically between 91 and 93 octane, with the average being 92 octane. Premium gasoline is the most expensive fuel sold at gas station pumps, with mid-grade and regular-grade gasoline being cheaper.
Premium octane fuel is more stable and limits the potential of pre-ignition or spontaneous ignition in the engine cylinder. The higher octane also gives a cleaner, more powerful burn than lower octane fuel.
Cars with high-performance engines are designed to use premium-grade fuel with higher octane. Using lower octane fuel in these engines can damage the engine and result in costly repairs.
If the manufacturer stipulates that your car should use premium-grade fuel, you should only use this fuel and never use a lower octane.
Cars designed for lower octane fuels can use premium-grade high octane gasoline without sustaining damage, but the engines are not designed to use the advantages of high octane fuel. The higher octane, therefore, offers no performance benefit but costs significantly more to fill your tank.
Итог
Развитие органической химии и ее практическая направленность породила новые вещества и соединения, не известные в начале ХХ века. Данный прогресс коснулся и углеводородов. Появилась возможность синтезировать изомеры, вещества, равные по числу атомов и молекулярной массе. Изомер октана — одно из таких веществ. Оно стало идеальной присадкой к бензинам, потому что не содержит отравляющих веществ, и не окисляет метал двигателя.
Можно было бы сказать, что проблема отравляющих бензинов решена. Но есть проблема другого рода. Этилированные бензины дешевле, и поэтому недобросовестные заправщики на АЗС продолжают «химичить», выдавая одни марки бензина за другие. С другой стороны, сами потребители, особенно, из малообеспеченных слоев населения стараются на бензине экономить, и заправляют ядовитый, но дешевый бензин.
Подпишись на «ПроКроссовер»: